Ga daarheen waar de fans zijn
Popfunk komt sinds 2007 tegemoet aan de voorliefde van klanten over de hele wereld voor popcultuur door een supersterrenline-up van goederen op aanvraag te bieden. Met meer dan 1000 licenties in hun bezit, hebben ze items zoals t-shirts en hoody's versierd met een verbluffende reeks van onder meer afbeeldingen en logo's die favoriet zijn bij fans. Van Friends en Harry Potter tot Pink Floyd, Jurassic Park en Sesamstraat: ze hebben enkele van de grootste namen in de pop-cultuur en sport gelicentieerd.
Hoewel het merk in eerste instantie alleen verkocht aan traditionele winkels, besloot het om de verkoopkanalen te openen en de mantra 'ga daarheen waar de fans zijn' toe te passen. Dat betekende het vinden van populaire nieuwe franchises en oude favorieten en deze rechtstreeks aanbieden aan het publiek.
En dat is precies wat ze deden: ze gebruikten het geweldige bereik en de technologie van Amazon om klanten in contact te brengen met de werelden, personages en verhalen waar ze het meest van houden door middel van authentieke en hoogwaardige producten.
Geweldige licenties, grote verantwoordelijkheid
Waar helden zijn, zullen ook altijd partijen met kwade bedoelingen zijn. Door het licentiëren van enkele van de grootste namen in onder meer televisie, film, strips, muziek, sport, universiteiten, zijn producten van Popfunk gevoelig voor vervalsing van hun geregistreerde handelsmerken en die van hun licentiepartners.
De bescherming van hun intellectueel eigendom was een prioriteit voor het bedrijf. Popfunk maakte zich zorgen dat vervalsingen van slechte kwaliteit slechte klantenrecensies zouden genereren, wat ervoor zouden zorgen dat klanten zich mogelijk zouden afkeren van hun producten of hun nettoresultaat zouden bereiken.
“Aan het einde van vorig jaar was er een piek van andere verkopers die Jaws- en Jurassic Park-ontwerpen gebruikten. Deze ontwerpen waren niet onze productvermeldingen, maar hadden wel onze inhoud. Het waren partijen met kwade bedoelingen die onze productvermeldingen en handelsmerken voor de helft van de prijs gebruikten“, zegt Jamal Aoun, marketplace-directeur bij Popfunk.
Gelukkig hadden merkeigenaren een oplossing om Popfunk te helpen terug te slaan.
Problemen in één handomdraai oplossen
Het beschermen van het merk tegen vervalsers is al sinds dag één een prioriteit voor Popfunk. Toen het bedrijf voor het eerst begon met verkopen via Amazon, gebruikte het de tool 'Een schending melden'. Nadat het bedrijf in aanmerking kwam voor Project Zero, is het begonnen met het rapporteren van claims via de tool Selfservice voor het verwijderen van namaakgoederen.