Amazon Brand Registry: Voortgangsrapport

Voortgangsverslag

De missie van Amazon om klanten en merken te beschermen

Amazon streeft ernaar om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn, waar mensen de grootst mogelijke selectie authentieke goederen kunnen vinden. Als klantgericht bedrijf werken we hard om het vertrouwen van klanten te winnen en te behouden. De verkoop van namaakproducten is bij ons dan ook streng verboden. Om dit vertrouwen te behouden, doen wij zeer aanzienlijke investeringen om voortdurend te kunnen blijven innoveren en de manieren te verbeteren waarop we namaakproducten detecteren en voorkomen dat ze onze klanten bereiken.

We zijn er trots op om een aantal van de nieuwste innovaties, datapunten en samenwerkingen te delen en om te benadrukken wat we hebben bereikt om intellectuele eigendomsrechten te beschermen en het vertrouwen van klanten in onze stores op te bouwen.

Onze nieuwste innovaties

• In 2019 lanceerden we Project Zero. Hierbij werken Amazon en merken intensief samen om het aantal namaakproducten tot nul terug te brengen. Project Zero wordt aangedreven door de machine-learning-technologie van Amazon en omvat geautomatiseerde beveiligingen om onze stores continu te scannen en proactief vermoede namaakproducten te verwijderen, en productserialisatie waarmee individuele scans de authenticiteit van elk van de producten van een merk kunnen bevestigen. Merken kunnen ook gebruikmaken van de unieke zelfservicetool waarmee ze productvermeldingen van namaakproducten uit onze stores kunnen verwijderen.

• In 2019 hebben we Transparency, dat alleerst was geïntroduceerd in de VS, uitgebreid tot Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en India. Transparantie is een productserialisatieservice die helpt om individuele eenheden te identificeren en proactief te voorkomen dat namaakproducten klanten bereiken. Transparancy stelt merken in staat om een veilige, unieke, alfanumerieke code aan elke producteenheid toe te wijzen. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om elke eenheid te verifiëren voordat het naar klanten wordt verzonden.

• In 2019 lanceerden we IP Accelerator om opkomende merken te helpen handelsmerken en bescherming van intellectuele eigendomsrechten vanaf de vroegste stadia van hun productlevenscyclus te krijgen. Ondernemers geven vaak geen prioriteit aan de bescherming van hun intellectuele eigendom tijdens het ontwikkelen van producten en weten mogelijk niet tot wie ze zich moeten wenden als ze hulp nodig hebben om hun intellectuele eigendom te beschermen. IP Accelerator brengt merken in contact met een samengesteld netwerk van vertrouwde IE-advocatenkantoren om hen te helpen sneller intellectuele eigendomsrechten te verkrijgen tegen voordelige, vooraf onderhandelde tarieven. Zodra merkaanvragen zijn ingediend via IP Accelerator, bieden we merken toegang tot bescherming en merkprofileringsfuncties in de Amazon-stores. Deze beschermingsmechanismen helpen om hun merk maanden of zelfs jaren te beschermen en te laten groeien voordat hun merkregistratie officieel wordt bevestigd.

De wereldwijde impact van merkbescherming

Brand Registry is in 2017 gelanceerd en is wereldwijd uitgebreid naar de Verenigde Staten, Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten, Turkije, Singapore en Nederland. We innoveren voortdurend en breiden onze activiteiten continu uit naar nieuwe markten om onze merken beter van dienst te zijn.

• Bij Brand Registry staan wereldwijd meer dan 350.000 merken geregistreerd. Voor merken in Brand Registry treden gemiddeld 99% minder vermoedelijke inbreuken op dan vóór de lancering van het Merkenregister.

• Meer dan 2.5 miljoen accounts van aanbieders van namaakproducten werden stopgezet zonder dat een enkele product werd gepucliceerd en meer dan 6 miljard vermoedelijke frauduleuze productvermeldingen werden geblokkeerd voordat ze in onze store konden worden gepubliceerd.

• Meer dan 7.500 merken en 25.000 producten hebben zich ingeschreven bij Transparency en meer dan 400.000 vermoede vervalsingen werden tegengehouden zodat ze geen klanten hebben bereikt.

• Meer dan 10.000 merken hebben zich ingeschreven bij Project Zero.

• Amazon IP Accelerator heeft meer dan 1.500 merken in contact gebracht met gescreende IP-advocatenkantoren. Meer dan 500 merken hebben al aanvragen ingediend en hebben versneld merkbescherming gekregen in onze winkels.

Samenwerkingen

We blijven wereldwijd samenwerken met overheids- en wetshandhavingsinstanties om criminelen verantwoordelijk te houden en we werken samen met merken om rechtstreeks te procederen tegen partijen met kwade bedoelingen.

• We werken regelmatig samen met verschillende brancheorganisaties, waaronder de Alliance for Creativity and Entertainment (ACE), Union des Fabricants (UNIFAB), de Motion Picture Association (MPA), de Automotive Anti-Counterfeiting Council (A2C2) en de International Anti-Counterfeiting Coalition (IACC).

• We hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend met de International Anti-Counterfeiting Coalition (IACC), een brancheorganisatie die bruggen tussen bedrijfstakken bouwt om intellectuele eigendomsrechten te beschermen. We blijven met aangesloten merken samenwerken om mogelijke inbreuken te beoordelen en handhavingsmaatregelen te bevorderen tegen partijen met kwade bedoelingen. Als resultaat van deze samenwerking hebben we een programma gelanceerd om verbeteringspunten te identificeren en merken te informeren over onze processen voor kennisgeving en verwijdering.

• In Europa hebben we een aantal wereldwijde consumentenmerken samengebracht door middel van een memorandum van overeenstemming om informatie te delen die ons zal helpen klanten collectief tegen namaakartikelen te beschermen. Volgens de EU-Commissie is 95,5% van de productvermeldingen die door de ondertekenaars van de collectieve markt zijn verwijderd, uitgevoerd door middel van proactieve maatregelen. Amazon heeft duidelijk bovengemiddeld gepresteerd qua verhouding tussen proactieve en reactieve verwijderingen.
'P&G was erg blij om uitgenodigd te worden als early adopter van Amazon Brand Registry. We geloven dat Amazon Brand Registry zal blijven helpen in onze samenwerking met Amazon om onze merken en onze consumenten online te beschermen.'
© 2017-2020, Amazon.com, Inc. en dochterondernemingen